• Profilaktyka wad postawy ciała

    /materiały dla rodziców/

    Opracowanie: Krystyna Aleksandruk, Robert Rybicki  na podstawie         zss90.edu.pl/artykuły/profilaktyka

    WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROFILAKTYKI I PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA:

    1. Przez cały dzień razem z dzieckiem poprawiać postawę.
    2. Uświadamiać dziecku nieprawidłowości jego postawy i negatywne konsekwencje nie dbania o posturę.
    3. Troszczyć się razem z dzieckiem o długotrwałe utrzymanie dobrej postawy.
    4. Pamiętać by dziecko bardzo często było w postawie odciążającej kręgosłup od ucisku osiowego (mało stać, dużo leżeć, klęczeć w podporze), zwisać na rękach i na podudziach.
    5. Prowadzić z dzieckiem gimnastykę poranną (rozruch).
    6. Pamiętać o prawidłowych pozycjach roboczych.
    7. Odżywianie powinno być wartościowe wg ogólnie przyjętych zasad.
    8. W przypadku nadwagi stosować dietę odchudzającą zgodnie z zaleceniami lekarza.
    9. Wyjeżdżać z dzieckiem na kolonie zdrowotne specjalnie organizowane dla dzieci z wadami postawy.
    10. Pamiętać, że znaczna część dzieci z wadami postawy wymaga oddziaływań korekcyjnych przez kilka lat.
    11. Wpajać dziecku nawyk do pracy nad własnym ciałem.

    CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH WAD POSTAWY

    PLECY OKRĄGŁE

    W plecach okrągłych osłabione są mięśnie grzbietu i ściągające łopatki, natomiast nadmiernie napięte i przykurczone mięśnie piersiowe. Poprzez ćwiczenia należy wzmocnić w pozycji zbliżenia przyczepów mięśnie karku, mięsień prostownik grzbietu odcinka piersiowego oraz mięśnie ściągające łopatki; natomiast rozciągnąć należy mięśnie piersiowe oraz zębate przednie.

    ZALECENIA:

    1. słuchanie muzyki w pozycji leżącej na plecach z ramionami odwiedzionymi w bok i ugiętymi w stawach łokciowych , nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanach;
    2. oglądanie programu telewizyjnego z laseczką trzymaną na plecach w ciągu 20-30 minut;
    3. w czasie siedzenia przy odrabianiu lekcji należy mieć dobre podparcie na odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy;
    4. biurko musi posiadać odpowiednią wysokość, tak aby dziecko nie było zmuszone pochylać się nadmiernie;

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. stanie na rękach , na głowie;
    2. skłony w przód;
    3. podpory przodem o ramionach wyprostowanych;
    4. krążenia ramion w przód przy pochyłemu do przodu ;
    5. jazda na rowerze z niską kierownicą;
    6. siady skrzyżne z wyciągniętymi ramionami w przód;
    7. unikać wszystkich pozycji, które zaokrąglają plecy i uwypuklają odcinek piersiowy kręgosłupa.

    PLECY WKLĘSŁE

    Plecom wklęsłym towarzyszy osłabienie mięśni brzucha, pośladkowych wielkich oraz zginaczy stawu kolanowego. Natomiast nadmiernie napięte są mięśnie grzbietu w odcinku lędźwiowym i zginacze stawu biodrowego. W czasie gimnastyki korekcyjnej wskazane jest stosowanie ćwiczeń kifotyzujących. Ponieważ ćwiczenia te pośrednio wpływają negatywnie na rozwój klatki piersiowe, przeplata się je intensywnymi ćwiczeniami oddechowymi.

    ZALECENIA:

    1. odrabianie lekcji siedząc na krześle z dobrym oparciem na odcinek lędźwiowy i piersiowy dolny;
    2. przybieranie często pozycji klęcznych;
    3. leżenie codziennie 5-10 minut na plecach na twardym podłożu , RR splecione na karku , łokcie na podłożu, NN ugięte w stawach kolanowych;
    4. jazda na rowerze;
    5. pływanie;
    6. inne formy ruchowe.

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. unikanie pozycji zwiększających lordozę lędźwiową;
    2. mostek, kołyska / z pozycji wyjściowej – leżenie przodem/.

    PLECY PŁASKIE

    Zadaniem ćwiczeń korekcyjnych w w/w wadzie postawy ciała jest ogólne, wszechstronne wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha oraz mięsni pośladkowych. W postępowaniu korekcyjnym nie należny unikać pozycji lordozujących i kifotyzujących, natomiast niewskazane są ćwiczenia elongacyjne polegające na wydłużeniu kręgosłupa wzdłuż osi długiej oraz zwisy.

    PLECY OKRĄGŁO – WKLĘSŁE

    Wadzie tej towarzyszy duże osłabienie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym, a wzrost jego napięcia w odcinku lędźwiowym. Osłabieniu ulegają również mięśnie brzucha i pośladkowe, natomiast mięśnie obręczy barkowej i klatki piersiowej ulegają przykurczowi.

    Postępowanie korekcyjne przy tej wadzie polega na :

    • zwiększeniu ruchowości kręgosłupa;
    • rozciągnięciu skróconych mięśni;
    • wzmocnieniu mięśni rozciągniętych.
    • usunięcie przykurczów wiązadeł i mięśni zwłaszcza w obrębie grzbietu i miednicy,
    • zrównoważenie sił układu mięśniowego,
    • podniesienie ogólnej wydolności fizycznej i wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.

    ZALECENIA:

    1. pływanie, zwłaszcza stylem klasycznym;
    2. jazda na nartach;
    3. jazda na rowerze;
    4. zabawy na czworakach;
    5. dużo ruchu na świeżym powietrzu;
    6. umiarkowany bieg.

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. skoki;
    2. dźwiganie;
    3. przewroty i mostki;
    4. nadmiar skłonów w przód;
    5. długotrwała nieprawidłowa pozycja np. przy telewizorze;
    6. dłuższe wysiłki w pozycji stojącej.

    /materiały dla rodziców/

    Opracowanie: Krystyna Aleksandruk, Robert Rybicki  na podstawie         zss90.edu.pl/artykuły/profilaktyka

    WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROFILAKTYKI I PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA:

    1. Przez cały dzień razem z dzieckiem poprawiać postawę.
    2. Uświadamiać dziecku nieprawidłowości jego postawy i negatywne konsekwencje nie dbania o posturę.
    3. Troszczyć się razem z dzieckiem o długotrwałe utrzymanie dobrej postawy.
    4. Pamiętać by dziecko bardzo często było w postawie odciążającej kręgosłup od ucisku osiowego (mało stać, dużo leżeć, klęczeć w podporze), zwisać na rękach i na podudziach.
    5. Prowadzić z dzieckiem gimnastykę poranną (rozruch).
    6. Pamiętać o prawidłowych pozycjach roboczych.
    7. Odżywianie powinno być wartościowe wg ogólnie przyjętych zasad.
    8. W przypadku nadwagi stosować dietę odchudzającą zgodnie z zaleceniami lekarza.
    9. Wyjeżdżać z dzieckiem na kolonie zdrowotne specjalnie organizowane dla dzieci z wadami postawy.
    10. Pamiętać, że znaczna część dzieci z wadami postawy wymaga oddziaływań korekcyjnych przez kilka lat.
    11. Wpajać dziecku nawyk do pracy nad własnym ciałem.

    CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH WAD POSTAWY

    PLECY OKRĄGŁE

    W plecach okrągłych osłabione są mięśnie grzbietu i ściągające łopatki, natomiast nadmiernie napięte i przykurczone mięśnie piersiowe. Poprzez ćwiczenia należy wzmocnić w pozycji zbliżenia przyczepów mięśnie karku, mięsień prostownik grzbietu odcinka piersiowego oraz mięśnie ściągające łopatki; natomiast rozciągnąć należy mięśnie piersiowe oraz zębate przednie.

    ZALECENIA:

    1. słuchanie muzyki w pozycji leżącej na plecach z ramionami odwiedzionymi w bok i ugiętymi w stawach łokciowych , nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanach;
    2. oglądanie programu telewizyjnego z laseczką trzymaną na plecach w ciągu 20-30 minut;
    3. w czasie siedzenia przy odrabianiu lekcji należy mieć dobre podparcie na odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy;
    4. biurko musi posiadać odpowiednią wysokość, tak aby dziecko nie było zmuszone pochylać się nadmiernie;

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. stanie na rękach , na głowie;
    2. skłony w przód;
    3. podpory przodem o ramionach wyprostowanych;
    4. krążenia ramion w przód przy pochyłemu do przodu ;
    5. jazda na rowerze z niską kierownicą;
    6. siady skrzyżne z wyciągniętymi ramionami w przód;
    7. unikać wszystkich pozycji, które zaokrąglają plecy i uwypuklają odcinek piersiowy kręgosłupa.

    PLECY WKLĘSŁE

    Plecom wklęsłym towarzyszy osłabienie mięśni brzucha, pośladkowych wielkich oraz zginaczy stawu kolanowego. Natomiast nadmiernie napięte są mięśnie grzbietu w odcinku lędźwiowym i zginacze stawu biodrowego. W czasie gimnastyki korekcyjnej wskazane jest stosowanie ćwiczeń kifotyzujących. Ponieważ ćwiczenia te pośrednio wpływają negatywnie na rozwój klatki piersiowe, przeplata się je intensywnymi ćwiczeniami oddechowymi.

    ZALECENIA:

    1. odrabianie lekcji siedząc na krześle z dobrym oparciem na odcinek lędźwiowy i piersiowy dolny;
    2. przybieranie często pozycji klęcznych;
    3. leżenie codziennie 5-10 minut na plecach na twardym podłożu , RR splecione na karku , łokcie na podłożu, NN ugięte w stawach kolanowych;
    4. jazda na rowerze;
    5. pływanie;
    6. inne formy ruchowe.

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. unikanie pozycji zwiększających lordozę lędźwiową;
    2. mostek, kołyska / z pozycji wyjściowej – leżenie przodem/.

    PLECY PŁASKIE

    Zadaniem ćwiczeń korekcyjnych w w/w wadzie postawy ciała jest ogólne, wszechstronne wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha oraz mięsni pośladkowych. W postępowaniu korekcyjnym nie należny unikać pozycji lordozujących i kifotyzujących, natomiast niewskazane są ćwiczenia elongacyjne polegające na wydłużeniu kręgosłupa wzdłuż osi długiej oraz zwisy.

    PLECY OKRĄGŁO – WKLĘSŁE

    Wadzie tej towarzyszy duże osłabienie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym, a wzrost jego napięcia w odcinku lędźwiowym. Osłabieniu ulegają również mięśnie brzucha i pośladkowe, natomiast mięśnie obręczy barkowej i klatki piersiowej ulegają przykurczowi.

    Postępowanie korekcyjne przy tej wadzie polega na :

    • zwiększeniu ruchowości kręgosłupa;
    • rozciągnięciu skróconych mięśni;
    • wzmocnieniu mięśni rozciągniętych.
    • usunięcie przykurczów wiązadeł i mięśni zwłaszcza w obrębie grzbietu i miednicy,
    • zrównoważenie sił układu mięśniowego,
    • podniesienie ogólnej wydolności fizycznej i wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.

    ZALECENIA:

    1. pływanie, zwłaszcza stylem klasycznym;
    2. jazda na nartach;
    3. jazda na rowerze;
    4. zabawy na czworakach;
    5. dużo ruchu na świeżym powietrzu;
    6. umiarkowany bieg.

    PRZECIWWSKAZANIA:

    1. skoki;
    2. dźwiganie;
    3. przewroty i mostki;
    4. nadmiar skłonów w przód;
    5. długotrwała nieprawidłowa pozycja np. przy telewizorze;
    6. dłuższe wysiłki w pozycji stojącej.
    Leave a reply

Ułatwienia dostępu